مقالات پمپ

بهترین پمپ انتقال مواد شیمایی

هنگام انتخاب پمپ مناسب برای کاربردهای شیمیایی ملاحظات زیادی وجود دارد. هنگام کار با موادی مانند مواد شیمیایی خورنده یا قابل اشتعال، باید دقت بیشتری کرد تا از مناسب بودن محصول انتخاب شده اطمینان حاصل شود.

فاکتور های مهم انتخاب پمپ انتقال مواد شیمیایی

مشخصه های سیالات را تعریف کنید

برگه اطلاعات ایمنی (SDS) و سازنده یا توزیع کننده مواد شیمیایی می تواند اطلاعات مورد نیاز مانند نام سیال، غلظت، دمای سیال، وزن مخصوص و ویسکوزیته در دمای پمپاژ را ارائه دهد. در صورت وجود مواد جامد در سیال، تعیین کنید که درای چه غلظتی، اندازه و سختی ذرات، و آیا مواد خورنده، قابل اشتعال یا احتراق هستند یا خیر.

نوع کاربری و شرابط استفاده خود را شرح دهید

هرچه توضیحات دقیق تر باشد، بهتر است. حتما تایید کنید:

ماده شیمیایی در چه نوع محفظه نگهدارنده ای نگهداری می شود؟ آیا در یک بشکه یا مخزن حفاظ دار، مخزن ذخیره سازی سوخت و مواد شیمیایی یا کامیون مخزن دار میباشد؟
دبی مورد نیاز چقدر است؟ دبی جریان برای محاسبه تلفات اصطکاک در سیستم لوله کشی مورد نیاز است.
کل هد یا فشار مورد نیاز چقدر است؟ کل هد بر اساس سیستم لوله کشی است و (همراه با دبی جریان) برای کمک به انتخاب پمپ استفاده می شود.
ارتفاع مثبت مکش خالص (NPSHa) چیست؟ سر مکشی است که در اختیار پمپ قرار می گیرد و توسط سیستم لوله کشی ارائه می شود. برای جلوگیری از کاویتاسیون (باعث آسیب فرسایش به اجزای پمپ می شود) NPSHa باید از NPSH مورد نیاز (NPSHr) فراتر رود.
پمپ در روز یا هفته چقدر کار می کند؟ این در ارزیابی هزینه های انرژی مهم است. به عنوان مثال، اگر قرار است یک پمپ ساعت‌های زیادی در روز کار کند، پمپی که از الکتوموتور استفاده میکند، می‌تواند هزینه‌های عملیاتی قابل‌توجهی در مقایسه با یک پمپ که از باد برای کار استفاده میکند داشته باشد.
پمپ در فضای آزاد کار میکند یا در فضای مسقف؟ حداکثر و حداقل دمای محیط چقدر است؟ این موارد برای انتخاب جنس بدنه پمپ و مواد در مجاورت بدنه پمپ مهم میباشد
ارتفاع پمپ از سطح دریا چقدر است؟ ارتفاعات بالاتر، آسانسور موجود را در صورتی که یک کاربرد خود پرایمینگ باشد، کاهش می‌دهد، NPSHa را کاهش می‌دهد و خنک‌سازی مورد نیاز که توسط فن موتورهای الکتریکی را کاهش می‌دهد.

انواع پمپ برای انتقال مواد شیمایی

در اینجا برخی از رایج ترین انواع پمپ برای انتقال مواد شیمیایی آورده شده است.

پمپ‌ بشکه

ایده‌آل برای انتقال طیف گسترده‌ای از مواد شیمیایی از سطل‌های بزرگ و بشکه و منبع زخیره سوخت کوچک و سایر ظروف مورد استفاده تولیدکنندگان مواد شیمیایی برای انتقال محصولات به کاربر. ، باتری لیتیوم یون یا موتورهای هوا.

پمپ های سانترفیوژی یا گریز از مرکز

جریان مداوم از سیال را در اختیار شما قرار میدهد و دارای طیف گسترده ای از دبی و هد یا همان فشار تولید میباشد. این پمپ ها در طیف وسیعی از مواد و به صورت مکانیکی آب بندی شده و یا با اتصال مغناطیسی بدون سیل موجود هستند. آنها معمولاً با الکتروموتور کار می کنند.

پمپ های دیافراگمی پنوماتیک یا بادی

پمپ دیافراگمی همه کاره هستند، ساده برای کار، و می توانند جامدات و سیالات چسبناک را نیز پمپاژ کنند که با توجه به نوع سیال باید جنس بدنه و جنس دیافراگم را انتخاب نمایید. بیشتر این پمپ ها با هوای فشرده کار می کنند.

پمپ های جابجایی مثبت

این پمپ ها شامل پمپ دنده ای، پره های روتاری یا تیغه دورا یا پمپ پیستونی است. این پمپ ها با سیالات با ویسکوزیته بالا خوب هستند و می توانند فشارهای بالایی ایجاد کنند.

انتخاب مواد سازنده پمپ مواد شیمایی

مواد سازنده در بخش های مختلف پمپ انتقال مواد شیمایی برای انتقال ایمن مواد شیمیایی و داشتن عمر طولانی و هزینه پایین بسیار مهم است. در اینجا چند نمونه رایج از مواد مورد استفاده برای مواد شیمیایی آورده شده است.که این مواد خود به سه دسته اصلی تقسیم میشوند
• فلزات
• پلاستیک
• الاستومر

فلزات

فولاد ضد زنگ: ۳۰۴ و ۳۱۶ استفاده می شود. ۳۱۶ مقاومت در برابر خوردگی را افزایش داده است.
Hastelloy C/Inconel/Alloy 625: این مواد حاوی سطوح بالای نیکل و کروم و تا ۱۳ درصد مولیبدن است. مقاومت در برابر خوردگی بهتری نسبت به فولاد ضد زنگ دارد اما گرانتر است.
تیتانیوم: این ماده در محیط های اکسید کننده مانند اسید نیتریک داغ و هیپوکلریت سدیم بهترین عملکرد را دارد و گران است.

پلاستیک ها

CPVC: پلی وینیل کلرید کلر دار (CPVC) یک ترموپلاستیک است که می تواند با استفاده از فناوری قالب گیری تزریقی پردازش شود. مقاومت خوردگی مناسبی دارد و در لوله کشی، شیرها، فیلترها و پمپ ها استفاده می شود.
پلی اتیلن: نسخه های پلی اتیلن متقاطع (XLPE) برای مخازن ذخیره مواد شیمیایی، شیلنگ های انتقال مواد شیمیایی استفاده می شود و می توان آن را در پمپ های درام کم هزینه و دستی یافت.
پلی پروپیلن: پلی پروپیلن در برابر بسیاری از مواد خورنده مقاوم است. برای لوله کشی، اتصالات و پمپ های مورد استفاده در انتقال سیالات خورنده استفاده می شود.
PVDF: پلی وینیلیدین فلوراید (PVDF) یک فلوروپلیمر قوی و مقاوم در برابر سایش با مقاومت شیمیایی فوق العاده است. در لوله کشی، اتصالات، پمپ ها و ابزار دقیق استفاده می شود.
ETFE: اتیلن تترا فلوئورواتیلن (ETFE) یک فلوروپلیمر با مقاومت شیمیایی بهتر و محدوده دمایی وسیع تری نسبت به PVDF است. برای خط لوله، شیرها و محفظه پمپ استفاده می شود و می توان آن را در انواع محصولات از جمله پمپ ها قالب گیری تزریقی کرد.

الاستومرها

نیتریل (Buna N): یک لاستیک همه منظوره مقاوم در برابر روغن و آب با محدوده دمای کاری متوسط، نیتریل با بسیاری از مواد خورنده سازگار نیست.
FKM: FKM یک الاستومر فلوئوروکربن با سازگاری شیمیایی گسترده است که محدوده غلظت و دمای قابل توجهی را در بر می گیرد و برای بسیاری از کاربردها مناسب است.
EPDM: لاستیک اتیلن پروپیلن دی ان متیلن (EPDM) با اکثر مواد سوزاننده سازگار است و محدوده دمایی خوبی دارد.
FFKM: پرفلوئوروالاستومرها (FFKM) شکل الاستومری PTFE هستند که به طور کامل فلورینه شده اند و سطح بالایی از مقاومت در برابر خوردگی را ارائه می دهند.

مواد دیگر مورد استفاده

سرامیک: سرامیک آلومینا (اکسید آلومینیوم) معمولاً در آب بندی های مکانیکی و به عنوان حلقه های رانش، شفت ها و بوشینگ ها استفاده می شود. آلومینا با خلوص بالاتر (۹۹.۵ درصد) مقاومت در برابر سایش و خوردگی را افزایش می دهد.
کاربید سیلیکون متخلخل آلفا: کاربید سیلیکون آلفا زینتر شده (SiC) سختی عالی، استحکام بالا، مقاومت در برابر سایش/سایش بالا و مقاومت در برابر خوردگی عالی را ارائه می دهد.
گرافیت کربن: گرافیت کربن مقاومت شیمیایی خوبی را ارائه می‌کند، حتی برای بسیاری از مواردی که بسیار خورنده هستند. در آب بندی های مکانیکی و به عنوان ماده بوشینگ در سایر انواع پمپ استفاده می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.