مقالات پمپ

پمپ ضد انفجار چیست؟ انواع آن کدام است؟

بعضی از مواد هنگام پمپ کردن اشتعال زا هستند یا موادی که بخارات قابل اشتعال تولید می کنند، مانند الکل با خلوص بالا، ایجاد جرقه ها و دما بالا باعث خطر انفجار میشود. در برابر این مواد شیمیایی نه تنها باید  ایمنی را در برابر بسیار قابل اشتعال رعایت شود ، بلکه باید بخار را در نظر بگیرید. برای اجتناب از انفجار باید مطمئن شوید کل دستگاهی که برق پمپ شما را تامین می‌کند – از دوشاخه تا سوئیچ / درایو اینورتر تا الکتروموتور  ضد انفجار باشند است.

منظور از پمپ ضد انفجار چیست؟

پمپ‌های ضد انفجار سیستم‌هایی هستند که به‌ صورت ویژه برای محصور کردن قسمت‌هایی از پمپ طراحی شده‌اند که می‌تواند باعث آتش گرفتن بخار مواد اشتعال زا و در نتیجه باعث انفجار محیط یا جو اطراف شود. از آنجایی که سر پمپ ها معمولاً خطر انفجار ندارند، اجزایی که باید ضد انفجار باشند موتور، کلید و دوشاخه هستند.

دسته بندی پمپ های ضد انفجار

پمپ های ضد انفجار به دو دسته زیر تقسیم میشوند:

  1. پمپ دینامیکی
  2. پمپ جابه جایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت – از جمله پمپ های رفت و برگشتی و دوار – از حفره های منقبض و منبسط کننده برای حرکت سیال ها استفاده می کنند. یک پمپ جابجایی مثبت با تولید جریانی ثابت تر عمل می کند که برای تولید فشارهای بالا و نرخ جریان پایین در صورت جفت شدن با سیالات با ویسکوزیته بالا مناسب است.

پمپ‌های دینامیکی (سینتیک)

پمپ‌های دینامیکی (یا جنبشی) – از جمله پمپ‌های سانترفیوژی و پمپ‌های تخصصی مختلف – از ترکیبی از سرعت و تکانه سیال برای تولید فشار پمپ استفاده می‌کنند. یک پمپ دینامیک با تولید یک جریان متغیر کار می کند که در ایجاد دبی بالا با سیالات با ویسکوزیته کم موثر است.

 

 

انواع پمپ های دینامیک (سینتیک)

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های رفت و برگشتی: برای هدایت سیالات از حرکت خطی به جای حرکت چرخشی استفاده کنید. پمپ های رفت و برگشتی شامل:

پمپ های روتاری یا همان دوار: سیال را از طریق مکانیزمی با اعمال یک حرکت مکانیکی چرخشی هدایت می کنند. اینها می توانند شامل:

  • پمپ دنده ای
  • مونو پمپ
  • پمپ لوبی دوار
  • پمپ خلاء روتاری
  • اسکرو پمپ

پمپ‌ ضد انفجار سانترفیوژی

این نوع پمپ ها با استفاده از پروانه به سیالات سرعت می‌بخشند. آنها همچنین پرکاربردترین پمپ ها هستند که شامل :

  1. شامل جریان محوری
  2. جریان ترکیبی
  3. پمپ‌های جریان شعاعی

 

 

نتیجه گیری

به دلیل اینکه اکثر پمپ ها را میتوان با کوپلینگ با یک الکتروموتور ضد انفجار به پمپ ضد انفجار تبدیل کرد، خریدار باید به دقت در نظر بگیرد که چه مشخصاتی برای هر پروژه مورد نیاز است. هر پمپی مزایا و معایب و مشخصات فنی متفاوتی که دارد. که برای کاربری و استفاده های گوناگون متفاوت است

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.