مقالات الکتروموتور

علت داغ شدن الکتروموتور چیست؟ + راه های کاهش دما دینام صنعتی

علت داغ شدن بیش از حد الکتروموتور

الکتروموتور هم مانند هر وسیله صنعتی پیچیده دیگری دارای چندین قسمت متحرک میباشد، ازمشکلاتی که بیشتر در الکتروموتورها ایجاد میشوند میتوان به نصب نامناسب الکتروموتور، سایش بلبرینگ ها و اعوجاج هارمونیک آسیب پذیر هستند. یکی از رایج ترین مشکلات عملکرد در موتورهای الکتریکی گرم شدن بیش از حد است.

چه مقدار حرارت باعث آسیب به الکتروموتور میشود؟

کارشناسان پیشنهاد می کنند که افزایش ۱۸ درجه فارنهایت (۱۰ درجه سانتیگراد) حرارت سیم پیچ موتور می تواند بر عایق سیم پیچ ها تأثیر بگذارد و طول عمر آن را ۵۰ درصد کاهش دهد، که این افزایش دما بدون در نظر گرفتن مدت زمان موقتی یا طولانی مدت داغ شدن سیم پیچ میباشد، که تأثیر غیرقابل برگشتی بر طول عمر دستگاه شما خواهد داشت.

از آنجایی که حرارت بیش از حد مهمترین دشمنی است که الکتروموتور ها با آن روبرو هستند، این سوال مطرح می شود: چگونه می توانید از داغ شدن بیش از حد جلوگیری کنید و هزینه تعویض یا تعمیر موتور الکتریکی خود را به حداقل برسانید؟ طبیعتا حل مشکل داغ شدن از موتور با درک محتمل ترین دلایل گرمای بیش از حد شروع می شود.

علل شایع افزایش دما بیش از حد الکتروموتور

بهتر است مقاله همه چیز در مورد الکتروموتور را مطالعه نمایید چون الکتروموتور شما یک ماشین پیچیده است و به تعادل دقیقی از عوامل محیطی و حمایتی نیاز دارد تا به خوبی کار کند. گرمای بیش از حد در دینام الکتریکی می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. شایع ترین علل داغ شدن الکتروموتور عبارتند از:

استفاده از الکتروموتور نامناسب

موتورها در سایزهای مختلفی تولید می شوند. موتوری را انتخاب کنید که بتواند با ولتاژ ترجیحی و سطح عملکرد لازم برای پروژه و کابری شما مناسب باشد. نکته مهم داشته باشد که الکتروموتور که توان و گشتاورد بیش از حد تولید ممکنند می تواند مصرف برق بیشتری داشته و به دیگر تجهیزات متصل به الکتروموتور آسیب وارد نماید و موتوری که خیلی کوچک است قادر به تحمل بار فشاری بر روی موتور نبوده که باعث افزایش دما بیش از حد الکتروموتور میشود

منبع ولتاژ اشتباه و نامناسب

ولتاژ زیاد یا ولتاژ بسیار کم می تواند به موتور آسیب برساند. هنگامی که دینام صنعتی شما از پشتیبانی ولتاژ مناسبی برخوردار نباشد، برای انجام عملکرد استاندارد خود باید جریان بیشتر یا کمتری از منبع تغذیه بکشد که این مورد نیز باعث آسیب به الکتروموتور و یا حتی آتش سوزی و …. میشود، که باعث گرم شدن بیش از حد قطعات می‌شود.

محیط اطراف نامناسب

یک دینام صنعتی برای تبادل و انتقال حرارت به محیط و فضایی مناسبی نیاز دارد تا بتواند بهترین عملکرد خود را داشته باشد. اگر دستگاه شما در محیط گرم و یا کوچک قرار دارد برای سرد کرد با مشکل رو به رو شده که امکان آسیب به موتور چندین برابر میشود. پس در نظر داشته باشید که فضای کافی ربا به الکتروموتور برای کار کردن بدهید.

کاربری نادرست از الکتروموتور

برخی از موتورها می توانند به طور مداوم کار کنند یا به اصطلاح دائم کار هستند، در حالی که برخی دیگر برای کاربری در مدت زمان مشخص استفاده میشوند. اطمینان حاصل کنید که موتور خود را فقط با توجه به مشخصات آن استفاده می کنید. اگر بخواهید یک موتور غیر دائم کار را را برای مدت طولانی استفاده نمایید، زمان لازم برای خنک شدن بین چرخه ها را نخواهد داشت.

ارتفاع قرار گیری الکتروموتور

یکی از نکات خیلی مهم که بیشتر افراد به آن دقت نمیکنند محل و ارتفاع از سطح دریا محل نصب الکتروموتور شما میباشد که بر عملکرد آن تاثیر میگذارد. ممکن است دستگاه شما در ارتفاعات بالاتر به خوبی خنک نشود زیرا هوا رقیق‌تر است. مهم است که موتوری را انتخاب کنید که برای مکان نصب الکتروموتور شما مناسب باشد.

فقدان تهویه در الکتروموتور

اگر مانعی در برای منافذ پوسته الکتروموتور شما باشد باعث ایجاد مشکل در تهویه هوا دینام صنعتی شده، هوای گرم از آن خارج نمی‌شود و در داخل سیستم جمع می‌شود و باعث آسیب می‌شود. برنامه ریزی زمانی منظم برای تعمیر و نگهداری موتور می تواند به کاهش این خطر کمک کند.

چگونه از داغ شدن الکتروموتور جلوگیری کرده و آن را خنک نگه داریم؟

برای جلوگیری از مشکلات و آسیب های مربوط به گرمای بیش از حد نیاز به تجهیزات مناسب، برنامه ریزی دقیق و نگهداری پیشگیرانه میباشد.

۱. نحوه انتخاب درست :

اولین قدمی که هر صنعت گر حرفه ای باید قبل از خرید موتور الکتریکی مد نظر داشته باشد این است که مطمئن شود الکتروموتور مناسب و برای کاربرد مناسب را خریداری می کند. بررسی کنید که اندازه، ولتاژ و گشتاورد تولیدی همگی مطابق با نیازهای خاص شما ایجاد شده باشد. که شما میتوانید مشخصات فنی الکتروموتور خود از جمله گشتاورد ولتاژ و آمپر مصرفی را در صفحه قیمت الکتروموتور با هم مقایسه کنید، اگر در مورد نیازهای خود مطمئن نیستید، باید با متخصصان در این زمینه مشورت نمایید.

۲. مکان مناسب:

هنگامی که الکتروموتور مناسب برای شرکت خود را انتخاب کردید، مکان مناسب برای آن را در فضای صنعتی خود ایجاد نمایید. به یاد داشته باشید که مکانی که موتور خود را قرار می دهید بر احتمال گرم شدن بیش از حد آن تأثیر می گذارد. آن را از سایر منابع گرما دور نگه دارید، فضای کافی به آن بدهید و مطمئن شوید که منافذ تهویه هوا باز باشند.

۳. چک و بازرسی مداوم با ابزار مناسب :

هنگامی که شروع به استفاده از موتور الکتریکی خود می کنید، به یاد داشته باشید که به طور مداوم دما و مشخصات فنی عملکردی الکتروموتور را به صورت مدام چک نمایید، یا از سنسور های مخصوص استفاده نمایید.

سخن پایانی

اگر تمام موارد که در بالا گفته شد را بررسی نمودید و از درستی این موارد مطمئن شدید و باز هم الکتروموتور شما داغ میکند، این می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که مشکلی در قطعات داخلی آن وجود دارد. شما باید از یک متخصص بخواهید که موتور الکتریکی شما را بررسی کند تا بتوانید مشکل را بیابید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.