مقالات پمپ

قطعات پمپ دیافراگمی

مقدمه پمپ دیافراگمی

پمپ  دیافراگمی که AODD (Air Operated Doube Diaphragm)  نیز نامیده میشود نوعی پمپ جابجایی مثبت دیافراگمی دوگانه است که با استفاده از هوای فشرده کار می کند. پمپ دیافراگمی از یک دریچه پنوماتیکی استفاده می کند که هوای فشرده را بین دو طرف پمپ به عقب و جلو هدایت می کند.

پمپ های دیافراگمی قابلیت جابجایی مایعات با سطوح مختلف ویسکوزیته و همچنین مایعات با جامدات معلق را دارند. این نوع پمپ، به لطف پیکربندی‌های طراحی خاص و نوع مواد مورد استفاده، می‌تواند به طور ایمن و کارآمد با مواد شیمیایی مخصوصا تهاجمی برخورد کند.

به دنبال انتخاب و خریداری پمپ دیافراگمی هستید؟ بهترین قیمت از دست ندید

قطعات اصلی پمپ دیافراگمی

  • دیافراگم
  • صندلی یا سیت
  • توپ یا بال (ball)
  • محفظه سیال بیرونی
  • بشقاب نگهدارنده دیافراگم (داخلی و خارجی)
  • بدنه مرکزی
  • منیفولد
  • محفظه هوا
  • شفت مرکزی

دسته بندی کلی قطعات پمپ دیافراگمی

اجزای پمپ دیافراگمی بر اساس در معرض سیال بود یا نبودن به دو دسته کلی تقسیم میشوند:

  • قطعات مرطوب یا خیس ( در معرض سیال)
  • قطعات خشک ( نبودن در معرض سیال)

قطعات مرطوب پمپ دیافارگمی

همانطور که بالاتر ذکر شدن قطعات خیس در پمپ دیافراگمی در معرض و در تماس با سیال قرار دارند که همین مهم باعث اهمیت آنها به دلیل انتخاب جنس مواد تشکیل دهنده آنهاست که در صورت داشتن قابلیت خورندگی سیال بتوانند عمر مناسب و بالای کاری داشته باشند. که در ادامه به مهمتری آنها اشاره خواهد شد.

توپ یا بال ( valve ball)

یک توپ با وزن سنگین هنگام پمپاژ مایع غلیظ به دلیل گرانش، سریع تر جلوی مایع غلیظ را میگیرد و مسیر آن را میبندد. این باعث می شود که پمپ در هنگام پمپاژ سیالات غلیظ موثرتر باشد. به عنوان مثال، توپ های ساخته شده از جنس تفلون( PTFE) یا فولاد ضد زنگ، بسیار سنگین تر از توپ های شیر ساخته شده از سنتوپرن یا مواد دیگر هستند.

نکته انتخاب توپ: هنگام پمپاژ سیال غلیط و چسبناک باید از توپ با وزن سنگین استفاده شود.

دیافراگم

دیافراگم ها اجزای دینامیکی هستند که وقتی فشار هوا در پشت دیافراگم پمپ وارد می شود، شروع به حرکت میکنند (خم می شوند). فشار هوای فشرده شده نیرویی را به سمت هوای داخل دیافراگم‌ها وارد می‌کند که به نوبه خود نیرویی برابر به سیال پمپ شده وارد می‌کند.دیافراگم ها به عنوان مانعی عمل می کنند که طرف سیال پمپ را از سمت هوا جدا می کند. دیافراگم ها (در طراحی استاندارد) آب بندی را در دو نقطه حفظ می کنند:

  1. در حفره مرکزی دیافراگم با سفت کردن صفحات داخلی و خارجی دیافراگم به شفت اصلی و گرفتن دیافراگم. هنگامی که به درستی نصب شود، یک آب بندی بدون نشتی ایجاد می شود.
  2. همچنین در محیط بیرونی دیافراگم‌ها، معمولاً در مهره‌های آب‌بندی قالب‌ ایجاد شده یا از شیارهای آب‌بندی روی محفظه هوای داخلی و/یا محفظه سیال بیرونی، آب‌بندی ایجاد می‌شود. آب بندی از فشرده سازی ایجاد می شود که پیچ های محفظه بیرونی (نگهدارنده پمپ) یا مجموعه های نوار گیره بزرگ  سفت می شوند.

کاربرد های دیافراگم

دیافراگم ها از مواد شیمیایی و در طرح های مختلفی ساخته میشوند برای کاربری مختلف مانند:

  • سازگاری شیمیایی
  • دما مختلف
  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی
  • الزامات استاندارد تولید

صندلی ( valve seat)

هنگام که پمپاژ سیال با خرندگی بالا را دارید، توجه داشته باشید که از صندلی ساخته شده از مواد مقاوم در برابر سایش و خورندگی استفاده کنید. به عنوان مثال، در صورت که مایل به پمپاژ سیال سرامیکی خورنده هستید، صندلی با جنس لاستیکی را با فولاد ضد زنگ جایگزین کنید تا سایش ناشی از کاربردهای ساینده کاهش یابد. در میان مواد پلاستیکی، PVDF در مقایسه با پلی پروپیلن در برابر سایش مقاوم تر است.

نکته انتخاب صندلی: در صورتی که سیال خورندگی دارد صندلی مقاوم در برابر سایش را انتخاب کنید.

اجزای اصلی تشکیل دهنده و تنظیم کننده عملکرد پمپ دو دیافراگمی به شرح زیر است:

  • بدنه مرکزی: که این بخش شامل لوله ورودی و لوله خروجی منبع هوا و مبدل پنوماتیکی است که فشار متناوب را به لوله ورودی هوا می دهد و به حرکت غشاها و در عین حال به عمل پمپاژ کمک می کند. مبدل پنوماتیکی یک عنصر کلیدی در عملکرد پمپ است. این جزء از یک کبسول هوا بیرون از پمپ دیافراگمی تشکیل شده است که خود به سه بخش تقسیم می شود. هوای فشرده وارد بخش میانی شده و از طریق دو بخش جانبی به داخل محفظه‌های پشت غشاها خارج می‌شود. مبدل پنوماتیکی همچنین شامل یک قرقره است که با حرکت در امتداد محور به طور متناوب هوا را دقیقاً به دو غشا هدایت می کند و یک شفت که قرقره روی آن قرار میگیرد و خود دیافراگم ها به آن متصل می شوند.
  • محفظه‌های سیال: در این بخش با کمک دیافراگم سیال از بخش منیفولد پمپ به داخل این کشیده شده و پمپاژ می‌شود. محفظه های سیال گاهی اوقات شامل قسمت دیافراگم و محفظه توپ هایی است که عملکردی مشابه چک ولو یا همان شیر یک طرفه ورودی و خروجی دارند. یک خلاء در داخل محفظه ایجاد می شود که در آن دیافراگم ها به طور متناوب سیال را به داخل می کشند و آن را از هر طرف به بیرون فشار می دهند تا عمل پمپاژ ایجاد شود.
  • منیفولدها: رابط اتصال به سیستم را فراهم می‌کنند و به محفظه‌های بیرونی متصل می‌شوند تا آب‌بندی ایجاد کنند و در عین حال مسیر جریان سیال را ایجاد کنند. گاهی اوقات آنها شامل محفظه توپ هستند که دارای عملکرد سوپاپ چک است تا از بازگشت مایع مکش شده به نقطه شروع خود جلوگیری کند.
  • لوله هوا ورودی : هوای فشرده را به داخل محفظه ها هدایت می کند و به حرکت مجموعه دیافراگمی کمک می کند. در همان زمان، دریچه هوا، هوای فشرده را به محفظه مقابل هدایت می کند و اجازه می دهد تا از طریق درگاه اگزوز واقع در بلوک مرکزی به اتمسفر تخلیه شود.
  • دیافراگم ها: این قسمت در انواع جنس ها و طرح های مختلف، که دو وظیفه اصلی دارد که هم وظیفه جداسازی قسمت سیال پمپ از سمت هوا را دارند و هم به صورت متناوب برای ایجاد عمل پمپاژ از طریق انبساط آنها عمل می کنند.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.