مقالات الکتروموتور

معرفی کامل دمنده صنعتی

دمنده صنعتی

در ادامه دمنده صنعتی انواع و کاربرد های آن توضیح داده مشوند

دمنده صنعتی چیست؟

دمنده به طور کلی دستگاهی است که با استفاده از یک منبع تولید انرژی مکانیکی و پروانه باعث افزایش فشار و حجم هوا یا گاز و انتقال آن در یک جهت میشوند و دمنده صنعتی یک دستگاه الکترومکانیکی است که از الکتروموتور(اگر با این تجهیز آشنایی ندارید مقاله همه چیز در مورد الکتروموتور از دست ندهید)، پروانه و ایرفویل ها برای ایجاد جریان هوا به بهترین و بهینه ترین صورت از طریق کانال کشی، شاسی یا فرآیندهای موجود در یک فضای کاری میباشند.

کاربرد دمنده صنعتی

دستگاه دمنده صنعتی طراحی میشوند تا افزایش جریان هوا برای  انجام بهتری تخلیه، تهویه، عمل خنک کننده هوا باشند. همچنین می توان از آن برای آسپیراسیون، انتقال، یا حذف آلاینده ها، گرد و غبار، کثیفی و ذرات استفاده کرد. این ماشین‌های بسیار پیچیده برای تولید فشار بالاتر از یک فن طراحی شده‌اند و آنها را در میانه راه بین فن و کمپرسور قرار می‌دهند.

دمنده ها برای استفاده صنعتی ممکن است گریز از مرکز، محوری یا جابجایی مثبت باشند. دمنده های گریز از مرکز دارای یک سیستم چرخ دنده و ساخت یک یا چند مرحله ای هستند که در سازندگان مختلف دمنده گریز از مرکز موجود است. مدل‌های دمنده صنعتی محوری با تیغه‌های متصل به شفت مرکزی عرضه می‌شوند، در حالی که دمنده‌های با جابجایی مثبت دارای هندسه روتور هستند.

 

انواع دمنده صنعتی

اگر قصد دسته بندی کلی انواع دمنده های صنعتی را داشته باشیم مینوان آنها را در در دسته بندی زیر انجام داد:

  • دمنده سانترفیوژی

  • دمنده های جابجایی مثبت

  • دمنده حلزونی

  • دمنده های پر سرعت

  • دمنده های احیا کننده

 

دمنده سانترفیوژی

دمنده سانترفیوژی یا گریز از مرکز از مرکز به پروانه ها یا تیغه هایی با سرعت بالا مجهز هستند تا به هوا یا سایر گازها سرعت دهند. به این ترتیب، آنها معمولا در سیستم های تهویه و همچنین حمل و نقل گاز مورد استفاده قرار می گیرند. دمنده های گریز از مرکز که در واحدهای تک مرحله ای و چند مرحله ای موجود می باشند، قابلیت افزایش سرعت و حجم را بر اساس جهت تیغه (منحنی جلو، منحنی به عقب و شعاعی) دارند. این امر همچنین با نصب دمپرها، تغییر اندازه شیف ها و استفاده از درایو اینوتر های مخصوص دمنده امکان پذیر است. یک نوع خاص از دمنده گریز از مرکز، دمنده گریز از مرکز چند مرحله ای است. معمولاً برای گردش هوا، ایجاد مکش و تنظیم هوا استفاده می شود و می تواند گازهای پر فشار و جریان بالا را مدیریت کند. کاربردهای صنعتی شامل آزمایش گازسنج، هوادهی مخزن ماهی و حتی دادن هوا به ریه های مصنوعی است.

 

دمنده های جابجایی مثبت

دمنده‌های جابجایی مثبت (PD) از ابزارهای مکانیکی برای فشرده کردن سیال استفاده می‌کنند، بنابراین فشار و سرعت را به طور موثر افزایش می‌دهند.

این تجهیزات پنوماتیکی که با یک بخش منبسط کننده در یک طرف (محل ورود گاز) و یک بخش کاهشی در انتهای دیگر (محل خروج گاز) طراحی شده است، می تواند هوا را به دام بیاندازد و آزاد کند. به بیان ساده، دمنده های PD معمولاً برای انتقال هوا و سایر گازهای خنثی استفاده می شوند.

 

یکی از انواع متداول دمنده PD، دمنده لوب معروف هستند. دمنده لوب که از دو روتور تشکیل شده است که در جهت مخالف می چرخند، می تواند حجم بالایی از هوا تولید کند که برای سیستم های خلاء بسیار حیاتی است. با این حال، این تجهیزات پنوماتیک برای کاربردهایی که نیاز به فشار بالا دارند، بهترین انتخاب نیست زیرا فقط می تواند هوای کم فشار را تامین کند.

 

نکته: در حالی که دمنده های لوب در ظرفیت کاری کامل هستند، می توانند مقداری هوا را خارج کنند. به این ترتیب، این نوع دمنده ها کم مصرف ترین گزینه دمنده نیستند. آنها همچنین می صداهای بلند تولید میکنند، اما این صداها را می توان از طریق صدا خفه کن به حداقل رساند.

 

دمنده حلزونی یا helical screw

مانند دمنده های لوب، دمنده های مارپیچ دارای دو لوب در روتور اصلی هستند. تفاوت اصلی این است که این روتورها به صورت یک الگوی مارپیچ می چرخند (از این رو نام آن) که به دقت زمان بندی شده است تا از تماس با یکدیگر جلوگیری شود. این منجر به ظرفیت فشار بالاتری نسبت به دمنده های لوب چرخشی می شود.

 

دمنده های پیچ حلزونی به دلیل طراحی مهر و موم آن که جریان صاف و نشت هوا را محدود می کند، بسیار کارآمدتر هستند. آنها همچنین می توانند بی سر و صدا تر عمل کنند.

 

به طور کلی، دمنده های پیچ مارپیچ می توانند کیفیت و قابلیت اطمینان را در چندین کاربرد ارائه دهند.

 

دمنده های پر سرعت

دمنده‌های پرسرعت که با پروانه‌هایی در هر طرف شفت طراحی شده‌اند، می‌توانند به طور موثر وظایف و کاربردهای با کارایی بالا را انجام دهند. آنها برای افزایش فشار، حذف ضایعات خلاء متحرک و بسیاری از عملیات صنعتی دیگر که نیاز به فشار و حجم زیاد هوا دارند استفاده می شوند.

 

این نوع خاص از دمنده صنعتی می تواند به فشار ۲۵ psi برسد و حداکثر سرعت جریان ۱۵۰۰۰ متر مکعب در ساعت دارد که واقعاً آن را به یکی از تجهیزات سنگین پنوماتیک تبدیل می کند.

 

دمنده های احیا کننده

دمنده های احیا کننده می توانند از طریق جابجایی موثر مولکول های هوا فشار ایجاد کنند. آنها با یک پروانه طراحی شده اند که برای گرفتن هوای بین هر تیغه می چرخد. هنگامی که این پروانه برای مدتی به چرخش ادامه می دهد، می تواند هوا را به سمت جلو هل دهد و به آن اجازه دهد تا به پایین تیغه برگردد.

 

به این ترتیب، دمنده های احیا کننده برای کاربردهایی که نیاز به حجم زیاد هوا در نرخ های فشار کم دارند، ایده آل هستند. همچنین به دلیل اینکه بدون روغن و خود روغن کاری می شوند، نگهداری آنها آسان است. این امر آنها را در محیط های حساس مانند صنایع تولید مواد غذایی و امکانات بیمارستانی حیاتی می کند.

دمنده های صنعتی می توانند فشرده سازی هوای ثابتی را فراهم کنند که تکمیل کارآمد وظایف مختلف را تضمین می کند. آنها در ۵ نوع مختلف با کاربردهای منحصر به فرد خود برای صنایع مختلف وجود دارند.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.