مقالات پمپ

پمپ وکیوم چیست؟ همه چیز درباره پمپ خلاء صنعتی

پمپ وکیوم چیست همه چیز درباره پمپ خلاء صنعتی

پمپ وکیوم چیست؟

پمپ خلاء که نوعی پمپ صنعتی است (که شما میتواند در صفحه پمپ صنعتی با تمامی انواع آن آشنا شوید)، تجهیزی است که مولکول‌های گاز یا ذرات هوا را از یک فضای محدود خارج می‌کند تا اختلاف فشار و خلاء ایجاد کند. بر اساس کاربرد و فشار مورد نیاز، پمپ های خلاء در تعدادی از فناوری ها توسعه یافته اند. اندازه یک پمپ خلاء با تنظیمات مناسب برای دستیابی به حداکثر بازده بسیار مهم است.

اصول کاری پمپ وکیوم

خلاء فضایی است که فاقد ماده است و فشار گازی آن کمتر از فشار اتمسفر است. هدف اصلی پمپ خلاء اصلاح فشار در یک ناحیه محصور به منظور ایجاد خلاء کامل یا جزئی از طریق ابزارهای مکانیکی یا شیمیایی است. همانطور که مولکول‌های گاز از بالا به پایین حرکت می‌کنند تا سطح کامل آن حجم را بپوشانند، فشار دائماً برای یکسان شدن در مناطق مرتبط تلاش می‌کند.

اگر یک منطقه کم فشار جدید ارائه شود، گاز به طور طبیعی از منطقه پرفشار به منطقه کم فشار جدید جریان می یابد تا زمانی که فشارها برابر شوند. این خلاء با فشار دادن مولکول ها به جای مکیدن گازها به وجود می آید. پمپ‌های خلاء با جابجایی بین حالت‌های فشار بالا و کم فشار، اساساً مولکول‌های گاز را از یک ناحیه به ناحیه دیگر منتقل می‌کنند و خلاء ایجاد می‌کنند.

اجزای کلی پمپ وکیوم

محدوده های تولید فشار پمپ وکیوم

محدوده فشار پمپ وکیوم براساس کیفیت و مقدار خلاء دسته بندی میشود بر اساس اندازه گیری فشار مطلق سیستم هستند. فشار مطلق مقدار ماده باقیمانده در سیستم را نشان می دهد که عمدتاً از مولکول های گاز مانند نیتروژن، اکسیژن و بخار آب و همچنین گازهای کمیاب مانند نئون، هلیوم و هیدروژن تشکیل شده است.
محدوده های خلاء به انواع استراتژی های پمپاژ نیاز دارند. پمپ خلاء جابجایی مثبت می توانند به سطوح خلاء کم و متوسط برسند. اینها برای اکثر سیستم های صنعتی مناسب هستند. هر دو پمپ انتقال حرکت و گیر افتادن ممکن است برای کاربردهای خاص مانند روش‌های تحلیل سطحی، میکروسکوپ و نانولوتوگرافی به محدوده‌های خلاء بالا و فوق‌العاده بالا برسند.

جدول محدوده فشار وکیومانواع پمپ وکیوم

بسته به اینکه گاز در حین عملیات پمپاژ در معرض روغن یا آب قرار می گیرد، فناوری های مختلف پمپ به عنوان پمپ های نوع غیرخشک یا خشک طبقه بندی می شوند. روغن یا آب برای روانکاری و/یا آب بندی در طرح های پمپ مرطوب استفاده می شود و این سیال می تواند گاز جاروب شده (پمپ شده) را آلوده کند. مکانیسم پمپاژ با فاصله های تنگ بین بخش های دوار و استاتیک پمپ، مهر و موم های پلیمر خشک (PTFE) یا دیافراگم در پمپ های خشک از گاز جاروب شده جدا می شود.

اگرچه ممکن است روغن یا گریس در چرخ دنده های پمپ و بلبرینگ پمپ های خشک استفاده شود، اما آنها با روش گاز جارو کننده آب بندی می شوند. در مقایسه با پمپ های مرطوب، پمپ های خشک خطر آلودگی سیستم و دفع روغن را کاهش می دهند.

صرف تغییر پمپ از نوع روغنی و آبی به خشک، سیستم خلاء را از مرطوب به خشک تغییر نمی دهد. پمپ مرطوب می تواند محفظه و لوله ها را آلوده کند که باید کاملاً تمیز یا تعویض شوند، در غیر این صورت گاز در طول عملیات آینده آلوده می شود. برای شناسایی قابلیت‌های پمپ‌های خلاء نیز بر اساس محدوده فشاری که می‌توانند به آن‌ها دست یابند، دسته‌بندی می‌شوند. این دست بندی ها هستند:

  • پمپ هایی که فشار کم را کنترل می کنند به عنوان پمپ های پشتیبان هستند.
  • بوستر پمپ یا پمپ های با فشار متوسط که برای مدیریت فشارهای کم و متوسط استفاده می شوند.
  • پمپ وکیوم فشار بالا، بسیار زیاد و ثانویه (خلاء بالا) فشارهای خلاء فوق العاده بالا را کنترل می کنند.

کاربرد های پمپ وکیوم

در توضیح ساده، پمپ‌های وکیوم دستگاه‌های مکانیکی هستند که به مولکول‌های هوا و گاز اجازه می‌دهند تا از یک محفظه مهر و موم شده خارج شوند تا محیطی بدون هوا و/یا گاز ایجاد شود. وظیفه اصلی آنها تمیز کردن و آب بندی است. بسته به محیطی که از میان آنها رانده می شود، پمپ های خلاء در نسخه های مرطوب یا خشک موجود هستند.
خلاء را می توان برای تامین برق یا کمک به تجهیزات مکانیکی استفاده کرد. خلاء توسط یک پمپ نصب شده بر روی موتور (معمولاً روی میل بادامک) در خودروهای هیبریدی و دیزلی ایجاد می شود. در عوض، در موتورهای بنزینی، خلاء معمولاً در نتیجه عملکرد موتور و محدودیت جریان ایجاد شده توسط صفحه دریچه گاز ایجاد می‌شود.
اما همچنین می‌توان آن را با یک پمپ خلاء برقی برای افزایش کمک ترمز یا کاهش مصرف سوخت افزایش داد. سپس می توان از این خلاء برای تامین انرژی سروو بوستر خلاء ترمزهای هیدرولیک، موتورهای سیستم تهویه که دمپرها را حرکت می دهد، درایور دریچه گاز سروومکانیسم کنترل کروز و قفل درب و باز کردن صندوق عقب استفاده کرد.
منبع خلاء در هواپیما اغلب برای تامین انرژی ژیروسکوپ در وسایل پرنده مختلف استفاده می شود. پانل ابزار به طور هدفمند با وسایل خاصی ساخته شده است که با برق تغذیه می شوند و برخی دیگر از منبع خلاء تغذیه می کنند تا در صورت خرابی الکتریکی از دست دادن کامل ابزار دقیق جلوگیری شود. بسته به کاربرد، برخی از پمپ وکیوم با روش های مختلفی تغذیه و کار می کنند. آنها می توانند با استفاده از جریان الکتریکی (با استفاده از جریان الکتریکی) یا پنوماتیک (با استفاده از فشار هوا) هدایت شوند.

مزایا و معایب پمپ وکیوم

مزایا پمپ وکیوم

در زیر به برخی از مزایای پمپ های وکیوم اشاره می شود.

  • از این پمپ ها برای مکش و انتقال زباله از کمپ معدن استفاده می شود.
  • اینها شامل جلوگیری از نشت و همچنین قابلیت های کنترل بو است که امکان حمل راحت و ایمن محصولات جامد زیستی را فراهم می کند.
  • هدف اصلی این پمپ ها انتقال ایمن مواد شیمیایی خطرناک و جلوگیری از ورود زباله های مرگبار به محیط است.
  • آنها زباله ها را به سرعت و از زهکش های مسدود شده خارج می کنند، که باعث صرفه جویی در زمان می شود و باعث می شود عملیات زودتر تکمیل شود.
  • اینها معمولاً در جت های برق، مخازن نوک و درهای عقب یافت می شوند و برای طیف وسیعی از کاربردها مناسب هستند.

معایب پمپ وکیوم

در زیر برخی از معایب پمپ خلاء آورده شده است.

  • راب های مایع ممکن است باعث آسیب به این پمپ ها شوند.
  • سیال موجود در پمپ و گاز فرآیند باید مناسب باشند تا از آلودگی جلوگیری شود.
  • بخار سیال درون پمپ ممکن است فشار مکش پمپ را محدود کند.
  • در دمای کار، خلاء قابل دستیابی ممکن است به دلیل فشار بخار مایع درزگیر محدود شود.
بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.