مقالات پمپ

پمپ صنعتی

انواع پمپ صنعتی چیست

پمپ های صنعتی یکی از تجهیزات کلیدی و مهم برای طیف گسترده ای از مشاغل و صنایع در سراسر جهان هستند. این تجهیزات به انجام بسیاری از وظایف مختلف کمک می کنند و تولید کنندگان پمپ های مختلفی را با برنامه های خاص طراحی می کنند. برای اینکه شما یا اپراتورهایتان از پمپ ها به درستی و ایمن استفاده کنید، ابتدا باید اصول اولیه پمپ های صنعتی را بدانید.

دسته بندی پمپ صنعتی

پمپ ها تقریباً ۶۸ درصد از کل تجهیزات دوار در سطح جهان را تشکیل می دهند (این شامل ژنراتورها، الکتروموتورها  و غیره می شود). اساساً دو طبقه بندی متفاوت از پمپ ها وجود داردکه شامل: پمپ سانترفیوژی  و پمپ های جابجایی مثبت. تقریباً ۸۶ درصد از کل پمپ های صنعتی پمپ های گریز از مرکز هستند.

پمپ های گریز از مرکز

پمپ های گریز از مرکز، دستگاه های ایجاد کننده فشار هستند که با شتاب دادن مایع به لبه بیرونی دستگاه گردان معروف به پروانه، انرژی سرعت را به انرژی جنبشی تبدیل می کنند. هرچه سریعتر دستگاه را بچرخانید، فشار بیشتری وارد خواهید کرد.

توجه به این نکته مهم است که پمپ گریز از مرکز فشار ایجاد نمی کند. فقط جریان ایجاد می کند. فشار اندازه گیری مقاومت در برابر جریان است و جریان به ویژگی های سیستم پمپ بستگی دارد. پمپ های گریز از مرکز اگر به دبی بالا برای مایعات با ویسکوزیته پایین نیاز دارید عالی هستند.

پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های جابجایی مثبت به گونه ای طراحی شده اند که با به دام انداختن مقدار ثابتی از سیال و فشار دادن (یا جابجایی) که سیال را در لوله تخلیه گیر کرده است، جریان ایجاد کنند. برخلاف پمپ‌های گریز از مرکز، پمپ‌های جابجایی مثبت «ماشین‌های جریان ثابت» هستند و بدون توجه به فشار تخلیه، جریان یکسانی را با سرعت معین (RPM) تولید می‌کنند.

یک پمپ جابجایی مثبت که در برابر یک شیر تخلیه بسته کار می کند تا زمانی که فشار در خط تخلیه تا جایی که خط ترکیده شود، پمپ آسیب ببیند یا هر دو افزایش یابد به تولید جریان ادامه می دهد.

 

انواع دیگر پمپ های صنعتی

به غیر از پمپ های گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت، چندین نوع پمپ دیگر که کمتر رایج هستند، اهداف خاصی را انجام می دهند.

  • پمپ های جریان محوری این نوع پمپ ها برای کاربردهایی که نیاز به دبی بالا و هد پایین دارند، انتخاب ایده آلی هستند.
  • بوستر پمپ. این پمپ های ویژه باعث افزایش فشار برای حرکت سیالات در فواصل طولانی می شوند.
  • پمپ های دیافراگمی این نوع پمپ یکی از همه کاره‌ترین پمپ‌ها است، زیرا می‌تواند بسیاری از سیالات بدون درزگیری را مدیریت کند و می‌تواند بدون آسیب رساندن به خود خشک شود.
  • پمپ های دنده ای این پمپ ها دارای قطعات متحرک کمی هستند و به راحتی ساخته می شوند. آنها بهترین انتخاب برای کاربردهای روغن تمیز هستند.
  • لوب پمپ . پمپ های لوب یکی از معدود پمپ های صنعتی هستند که هیچ تماس فلز با فلز در خود پمپ ندارند. آنها برای کاربردهای بهداشتی که شامل مایعات چسبناک یا مایعات حاوی قطعات جامد هستند ایده آل هستند.
  • پمپ مغناطیسی این نوع پمپ فاقد مهر و موم مکانیکی است که باعث می شود تقریباً در برابر نشتی مصون باشد.
  • پمپ چند مرحله ای این نوع از پمپ های گریز از مرکز اجازه می دهد تا نرخ های جریان بالاتری را به هزینه بارهای رانش بالاتر انجام دهند.
  • پمپ های پیستونی این نوع پمپ بهترین انتخاب برای کاربردهایی است که شامل مایعات خورنده که به انواع دیگر پمپ های صنعتی آسیب می رساند یا کاربری هایی که نیاز به فشار بالا دارد مانند پمپ کارواش صنعتی  استفاده میشوند می شود
  • مونو پمپ این نوع پمپ ها می توانند کاربردهای سنگینی را انجام دهند که انواع دیگر پمپ ها نمی توانند. وقتی صحبت از پمپ های صنعتی می شود، مردم پمپ های حفره ای مترقی را به عنوان “آخرین راه حل” می بینند.
  • اسکرو پمپ. این نوع پمپ جابجایی مثبت برای کاربردهایی که به دبی بسیار بالا نیاز دارند ایده آل است.
  • پمپ خودمکش همانطور که از نام آن پیداست، این پمپ ها خود را پر می کنند، به این معنی که اپراتور مجبور نیست این کار را انجام دهد!
  • پمپ شناور پمپ های شناور به گونه ای طراحی شده اند که در مایعات به ویژه آب غوطه ور شوند. این ویژگی آنها را به گزینه ای عالی برای مناطقی که اغلب در معرض سیل قرار می گیرند تبدیل می کند.

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.