مقالات پمپ

همه چیز در موررد پمپ

پمپ چیست - معرفی کامل انواع پمپ

پمپ چیست؟

پمپ وسیله ای است که سیالات را با اعمال مکانیکی از یک مکان به مکان دیگر جابجا می کند. این اساساً یکی قدیمی ترین شکل ماشین تولید شده توسط انسان است که قدمت آن به مصر باستان باز می گردد.

شادف اولین وسیله ای است که برای بالا بردن آب در چندین تمدن استفاده می شود و بنابراین اولین شکل پمپ است. به دلیل همین قدمت زیاد جای تعجب ندارد که تنوع بی پایانی از اندازه ها و کاربرد مختلف ازین تجهیز وجود داشته باشد.

 

دسته بندی کلی پمپ ها

پمپ ها به ۲ دسته عمده تقسیم می شوند:

  • پمپ دینامیک
  • پمپ جابجایی مثبت (معروف به جابجایی)

 

دسته بندی پمپ بر اساس کاربری

میتوان پمپ ها را بر اساس نوع کاربری نیز دسته بندی کرد که عبارتند از:

انواع پمپ

در ادامه برخی از پمپ های که جز این دو دسته هستند و اصلی ترین پمپ ها این دسته بندی به حساب می آیند ارائه میشود(لیست کامل همه پمپ ها غیر ممکن است):

 

 پمپ دینامک

  • پمپ های سانترفیوژی
  • پمپ های گریز از مرکز عمودی
  • پمپ های گریز از مرکز افقی
  • پمپ های شناور

 

جابجایی مثبت

  • پمپ های دیافراگمی
  • پمپ های دنده ای
  • پمپ های پریستالتیک
  • پمپ های لوبی
  • پمپ های پیستونی

 

پمپ سانترفیوژی

پمپ های سانترفیوژی به دلیل اصل کار ساده و هزینه ساخت نسبتا ارزان، پرمصرف ترین نوع پمپ در جهان هستند. (میتوانید برای آشنای کامال صفحه پمپ سانترفیوژی را مطالعه فرمایید)

 

پمپ شناور

پمپ های شناور (همچنین به عنوان پمپ های توربینی، پمپ های پمپ چاه کشاورزی، پمپ کفکش چاه نیز شناخته می شوند) زمانی که به طور کامل در آب غوطه ور هستند می توانند کار کنند.

 

پمپ دیافراگمی

دو نوع اصلی پمپ دیافراگمی وجود دارد: هوا و مکانیکی.

همانطور که از نام آن پیداست، پمپ‌های دیافراگمی با هوا (معروف به پمپ‌های AOD یا پمپ‌های AODD) تنها از طریق هوا تغذیه می‌شوند و برای محیط‌های خطرناک و سخت مناسب هستند. همچنین برای انتقال مواد شیمیایی، آب‌زدایی معادن زغال‌سنگ زیرزمینی، تولید مواد غذایی یا جاهایی که مایع پمپ‌شده دارای محتوای جامد بالا یا ویسکوزیته بالا است، استفاده می‌شود. (میتوانید برای آشنای کامال صفحه پمپ دیافراگمی را مطالعه فرمایید)

 

پمپ دنده ای

پمپ‌های دنده‌ای، سیال را با چرخ دنده‌هایی که از توری وارد و خارج می‌شوند، انتقال می‌دهند تا یک عمل پمپاژ غیر ضربانی ایجاد کنند. آنها قادر به پمپاژ در فشارهای بالا هستند و در پمپاژ موثر مایعات با ویسکوزیته بالا برتری دارند. پمپ های دنده ای داخلی و خارجی دو نوع اصلی پمپ های دنده ای هستند. تفاوت اصلی بین دو نوع پمپ دنده ای در محل قرارگیری چرخ دنده ها و محل گیر افتادن سیال است.

 

پمپ های پریستالتیک

پمپ های پریستالتیک جریان ثابتی را برای دوز و ترکیب ایجاد می کنند و قادر به پمپاژ انواع مایعات از خمیر دندان گرفته تا انواع مواد شیمیایی هستند. آنها به طور گسترده ای در تصفیه آب، فرآوری شیمیایی و صنایع غذایی استفاده می شوند.

 

لوب پمپ

لوب پمپ کیفیت های بهداشتی عالی، راندمان بالا، قابل اطمینان، مقاومت در برابر خوردگی، و ویژگی های خوب تمیز در محل و استریل در محل (CIP/SIP) را ارائه می دهند. بنابراین آنها در F&B و صنایع داروسازی بسیار محبوب هستند.

 

پمپ پیستونی

پمپ پیستونی نوعی پمپ جابجایی مثبت است که در آن آب بند فشار بالا با پیستون رفت و آمد می کند. پمپ های پیستونی می توانند در کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار گیرند و پمپ انتقال رنگ، شکلات، شیرینی و  به عنوان پمپ کارواش و … استفاده شوند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.