مقالات پمپ

پمپ وکیوم دو مرحله ای

پمپ وکیوم دو مرحله ای

برای شناخت این پمپ ابتدا نیاز است که پمپ وکیوم را بشناسید (که شما میتوانید در صفحه پمپ وکیوم اطلاعات کامل کسب کنید)

پمپ وکیوم دو مرحله ای چیست؟

پمپ وکیوم دو مرحله ای یک پمپ خلاء روغنی است که در بسیاری از سیستم های وکیوم آزمایشگاهی، علمی و تولیدی استفاده می شود. این پمپ ها دارای هر دو مرحله خلاء فشار بالا و کم فشار هستند که عملکرد پمپ خلاء را بهبود می بخشد. محفظه های روتور در این پمپ ها با یک روغن فرموله شده خاص روانکاری می شوند که به عنوان یک درزگیر و روان کننده بین پره های کشویی، روتور پمپ و استاتور عمل می کند. شما میتوانید مدل های مختلف و قیمت پمپ وکیوم دو مرحله ای را در صفحه مورد نظر آن ملاحظه فرمایید.

بیشتر پمپ‌های پره‌ای دوار آزمایشگاهی، پمپ‌های کوپل شده مستقیم درایو هستند و معمولاً به فشار پایه نزدیک به ۱ x 10-3 torr (1.3 mbar) می‌رسند.

 

پمپ وکیوم دو مرحله ای چگونه کار میکنند؟

عمل پمپاژ بر اساس اصل کاهش گاز با افزایش تدریجی حجم پمپ در حفره پمپاژ عمل می کند. پره ها در داخل استاتورها می چرخند و درون روتورها می لغزند. آنها توسط یک روغن با فرمول خاص و با فشار بخار کم آب بندی می شوند که به عنوان یک درزگیر، روان کننده و خنک کننده برای پمپ خلاء عمل می کند (می توانید روغن مناسب برای پمپ خود را در اینجا پیدا کنید). دو مرحله فشار بالا و فشار پایین است. گاز وارد محفظه ورودی یا مکش (مرحله فشار بالا) می شود و به مرحله کم فشار منتقل می شود و بلافاصله توسط پره روتور فشرده می شود و تا فشار اتمسفر خارج می شود. مرحله دوم فشار پایه یا سطح خلاء پمپ را بهبود می بخشد.

 

مزایا و معایب استفاده از پمپ های خلاء پره ای دو مرحله ای چیست؟

پمپ های خلاء دو مرحله ای در مقایسه با پمپ خلاء پره ای دو مرحله ای روغنی مهر و موم شده، سطوح خلاء کمتری را همراه با دبی حجمی بالاتر در محدوده فشار وسیع تری ایجاد می کنند. سرعت پمپاژ اساساً برای هر دو پمپ در محدوده خلاء ناهموار یکسان است، اما با عبور فشار مطلق از ۱ Torr، پمپ خلاء دو مرحله ای به حفظ سرعت پمپاژ خود ادامه می دهد، در حالی که پمپ خلاء تک مرحله ای شروع به کاهش می کند.

بر اساس نمودار ارائه شده، یک پمپ تک مرحله ای برای سطوح خلاء تا حدود ۱ Torr کافی است و هزینه کمتری خواهد داشت (حدود ۳۰٪ تا ۵۰٪ کمتر. از طرف دیگر، عملکرد یک پمپ خلاء تک مرحله ای پس از ۱ Torr شروع به کاهش می کند، بنابراین یک پمپ دو مرحله ای به انتخاب بدیهی تبدیل می شود. نمودار سرعت پمپاژ معمولی پمپ های خلاء تک مرحله ای و دو مرحله ای را با و بدون شیر بالاست گاز باز نشان می دهد.

استفاده از بالاست گاز هنگام پمپاژ آلاینده هایی مانند بخار آب، استون، الکل ها و سایر بخارات قابل تراکم مفید است. یک شیر بالاست گاز هوا را وارد پمپ خلاء می کند تا به تخلیه گازهای قابل تراکم قبل از متراکم شدن در داخل پمپ کمک کند. این فرآیند از پمپ خلاء محافظت می کند، اما عملکرد پمپ را همانطور که در نمودار ارائه شده در بالا مشاهده می شود کاهش می دهد.

 

روغن پمپ خلاء مناسب برای پمپ های خلاء پره ای دو مرحله ای چیست؟

اگر پمپ وکیوم شما همیشه آلوده می شود و باید روغن را مرتباً تعویض کنید، بهترین گزینه روغن پمپ وکیوم برای شما درجه ۱۹ است. این روغن خلاء گزینه ای ارزان تر است اما همچنان عملکرد عالی دارد. این ویسکوزیته بالاتری است که برای پمپ‌های خلاء پره‌ای دوار مستقیم درایو طراحی شده است و برای اکثر کاربردهای عمومی ایده‌آل است. فشار بخار کم جریان برگشت سیستم را کاهش می دهد و پایداری حرارتی مقاومت در برابر اکسیداسیون و تشکیل لجن را فراهم می کند.

۲۰ Grade یک روغن ارتقا یافته از درجه ۱۹ است. این یک روغن پارافینی به شدت تصفیه شده با آب است که از طریق یک فرآیند تقطیر مولکولی دوبار تقطیر می شود تا بخش های انتهایی سبک را حذف کند. گرید ۲۰ بسیار اشباع است و حاوی کمتر از ۰.۰۱ درصد گوگرد مشابه روغن های سفید فنی است. وزن مولکولی بالا و شاخص ویسکوزیته آن باعث عمر طولانی تر و کاهش تجمع لاک و روغن کربنی بر روی اجزای داخلی پمپ می شود.

اگر می خواهید روغن شما برای مدت طولانی دوام بیاورد تا نیازی به صرف زمان برای تعویض آن نداشته باشید، Elite Z گزینه مناسبی برای شماست. این روغن دو تقطیر شده است تا بالاترین عملکرد را برای پمپ های مکانیکی نشان دهد. EZ Grade یک سیال خلاء هیدروکربنی تمام مصنوعی است که در برابر حملات حرارتی و شیمیایی بسیار مقاوم است و عمر روغن بیشتر و محافظت عالی از پمپ خلاء دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.