مقالات پمپ

پمپ ارتفاع بالا

پمپ ارتفاع بالا چیست؟

پمپ‌های گریز از مرکز یا پمپ سانترفیوژی استاندارد معمولاً اولین انتخاب برای انتقال مایعات از نقطه A به نقطه B هستند. اما زمانی که این نقاط از هم دور هستند، یا تغییر ارتفاعی بین پمپ و نقطه تخلیه وجود دارد، یک پمپ هد بالا فشار لازم را برای رسیدن به مایعی که به آن نیاز دارید را تامین میکند.

پمپ ارتفاع بالا چیست؟

پمپ ارتفاع بالا نوعی پمپ گریز از مرکز (برای آشنایی کامل صفحه پمپ گریز از مرکز یا سانترفیوژی را مطالعه نمایید) است که برای غلبه بر مقاومت تغییر ارتفاع زیاد با استفاده از افزایش فشار طراحی شده است که می تواند مایع را با فشار بیشتر از فشار هوا نسبت به پمپ های استاندارد به ارتفاع بالاتر انتقال دهد. “ارتفاع بالا یا هد بالا” به کل هد دینامیکی (TDH) اشاره دارد، که به مقدار سطح مقاومتی که برای حرکت مایع در یک سیستم باید بر آن غلبه کرد اشاره دارد.

انواع پمپ ارتفاع بالا

که از مهمترین انواع پمپ(برای آشنایی با انواع پمپ صفحه انواع پمپ مطالعه نمایید) آنها میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • بوستر پمپ
  • پمپ جتی ( در مورد همه ویژگی های این پمپ در صفحه پمپ جتی صحبت شده است )
  • موتور پمپ ( این پمپ بیشتر کاربری کشاورزی دارند که میتوانید در صفحه پمپ کشاورزی به صورت کامل در مورد آنها مطالعه نمایید) 

ارتفاع یا هد پمپ با فوت یا متر اندازه گیری می شود.پمپ های ارتفاع  بالا را می توان با گازوئیل یا برق تغذیه کرد و که باعث میشود این پمپ ها برای هر محل کاری مناسب باشند.

پمپ هد بالا چگونه کار می کند؟

نحوه جریان اب در شیلنگ اب، تشبیه خوبی برای درک نحوه عملکرد یک پمپ هد بالا است. شیلنگ می تواند آب زیادی را جابجا کند، اما آب را به فاصله زیادی بعد از خارج شدن از شیلینگ انتقال نمیدهد زیرا آب تحت فشار زیادی نیست. با این حال، اگر انگشت شست خود را روی بیشتر دهانه قرار دهید، آب کمتری دریافت خواهید کرد، اما آب دورتر خواهد رفت زیرا تجمع آب در شیلنگ فشار بیشتری ایجاد می کند. یک پمپ هد بالا به لطف اسب بخار موتور و اندازه و شکل پروانه، مایع را با فشار بیشتری نسبت به پمپ گریز از مرکز استاندارد حرکت می دهد. شکل فراگیر تیغه های پروانه و طراحی پروانه بزرگتر به پمپ اجازه می دهد تا فشار بیشتری را قبل از تخلیه مایع از خط ایجاد کند.

 

کاربردهای پمپ هد بالا

پمپ های هد بالا در بسیاری از صنایع و برای بسیاری از کاربردها استفاده می شوند. در اینجا چند نمونه آورده شده است.

 

آبگیری

در صنعت ساخت و ساز، می توان از یک پمپ سانتیرفیوژی ارتفاع بالا برای پرتاب آب (با فشار بالا به سمت پایین) برای حفر سوراخ برای سیستم آبگیری نقطه چاه استفاده کرد. برای پمپاژ آب از یک گودبرداری عمیق می توان از یک پمپ آبگیری شناور با هد بالا استفاده کرد.

 

انتقال مایعات در صنعت نفت و گاز

پمپ های هد بالا در صنعت نفت و گاز برای انتقال مایعات از نقاط پایین به نقاط مرتفع (مانند قله کوه) یا از سطح زمین به دهانه بلند در یک مخزن استفاده می شود.

 

اطفاء حریق در کارخانه های

کارخانه ها دارای سیستم لوله کشی گسترده ای هستند که معمولاً زیرزمینی هستند و در چندین ساختمان وجود دارند. راندور گفت: «یک پمپ هد بالا می‌تواند از تمام این لوله‌ها عبور کند و آب کافی برای خاموش کردن آتش را فراهم کند.

 

تمیز کردن مخزن

به عنوان مثال، کارخانه های شیمیایی از پمپ های هد بالا برای شستشوی داخل مخازن مواد شیمایی استفاده می کنند. ( برای انتقال مواد شیمایی در پمپ های خاص معروف به پمپ مواد شیمایی استفاده میشود)

 

تست یکپارچگی لوله

انتقال آب از طریق لوله ها با فشار بالا، سلامت آنها را آزمایش می کند. پیمانکاران ساختمانی از پمپ های هد بالا برای آزمایش لوله کشی در ساختمان های جدید استفاده می کنند. سازندگان مرکز داده از آنها برای بررسی یکپارچگی لوله های برج خنک کننده استفاده می کنند. در تاسیسات خط لوله، از پمپ ها برای آزمایش اتصالات جدید استفاده می شود.

 

فلاشینگ لوله

شلیک آب با فشار بالا از طریق لوله های جدید، نخاله های ساختمانی و آلاینده ها را حذف می کند.

 

نحوه انتخاب پمپ هد بالا

هنگام انتخاب پمپ هد بالا مناسب برای کاربرد خود باید به چندین نکته توجه کرد. رانکته کلیدی این است که بدانید به چه مقدار جریان نیاز دارید (چه حجمی باید حرکت کنید) و فشاری که برای رسیدن به آن نیاز دارید. مجموعه ای از عوامل در محاسبه هر دو نقش دارند.

 

چه زمانی از پمپ هد بالا استفاده نکنید

پمپ های هد بالا برای هر کاربردی مناسب نیستند. استفاده از پمپ هد بالا زمانی که یک پمپ استاندارد مورد نیاز است، می‌تواند خطرناک باشد. “نه تنها احتمال دارد که شما دچار نقص سیستم شوید، بلکه می توانید آسیب های زیادی نیز وارد کنید

اگر سعی کنید یک پمپ هد بالا ۱۵۰ psi را در سیستمی نصب کنید که تنها ۲۰ تا ۵۰ psi دارد، کل سیستم را در معرض خطر قرار می دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.